“En dit is de mevrouw die onze boekenkist samengesteld heeft.” Zo werd ik geïntroduceerd in groep 5 op El Kadisia, toen ik kwam kijken naar Schoolschrijver Selma Noort in actie. En wat ik niet verwacht had waren de reacties: “Wow, zij heeft die boeken bij elkaar gezocht!” De prestatie werd erg gewaardeerd. Dat is eer van je werk!
De Schoolschrijver, wat is dat? Dit is een kinderboekenschrijver, die een half schooljaar wekelijks op een school aanwezig is. Doel is kinderen plezier bijbrengen in het lezen, waardoor ze meer gaan lezen en beter in taal worden. De Schoolschrijver begon in 2010 met een school en een schrijver: Lydia Rood. Inmiddels zijn er 13 schrijvers op 15 scholen actief dit schooljaar. Deze scholen bevinden zich allemaal in Amsterdam, maar het is de bedoeling om De Schoolschrijver landelijk te maken.
De Schoolschrijver komt elke week in zijn of haar vaste klassen, meestal twee of drie groepen, en verder krijgt elke groep van de school eenmalig bezoek van de Schoolschrijver. Ook verzorgt de Schoolschrijver een bijeenkomst voor ouders, en een studiedag voor de leerkrachten. Na de gewone lessen worden er per groep een aantal leerlingen geselecteerd die in de talentenklas komen, een groep waar verder mee wordt gewerkt. Deze kinderen worden uitgekozen op hun talent of enthousiasme. Elke Schoolschrijver kleurt de lessen met zijn persoonlijke voorkeur, zoals dichten, toneelspelen etc.
Ik was dus beland op de Amsterdamse Islamitische school El Kadisia, waar kinderboekenschrijfster Selma Noort Schoolschrijver is. Dat was al te zien bij de ingang, waar een groot prikbord hing met daarop allemaal briefjes met vragen en berichtjes voor Selma.
Eenmaal achterin groep 5 gezeten begon het feest. Ik merkte dat ik voortdurend met een lach op mijn gezicht zat, het was zo leuk en positief. Selma begon met het teruggeven van het gemaakte huiswerk (elke leerling krijgt een Schoolschrijvermap waar de opdrachten in worden bewaard). Selma had als beloning op elke map een prachtige sticker geplakt, die met veel voldoening in ontvangst werd genomen. (“Juf, waarom heb ik zo’n grote sticker?” – glunder glunder.)
Daarna werd er voorgelezen. Tijdens het voorlezen waren er woorden waarbij Selma een teken aan de juf gaf, die het woord dan opschreef. Na het lezen ging Selma deze woorden met de klas bespreken. Dat klinkt heel saai, maar dat was het niet! Want de woorden werden uitgebeeld, zo werd er gedreind, geschaterd, gestuiterd, en uiteen geweken. Deze woorden herhaalt Selma steeds, zodat ze er goed inzitten bij de kinderen, en er komen steeds meer woorden bij!
Omdat de kinderen een beetje druk waren leek het Schoolschrijver Selma een goed idee om een lied te zingen, en dat werd een hilarisch lied, op een punt strategisch aangepast door Selma. Kijk hier naar de tekst van het liedje, en ontdek welk couplet Selma aangepast zou kunnen hebben. De kinderen zongen enthousiast mee en wilden nog een keer! En Schoolschrijver Selma zong zich buiten adem.
Dit klinkt allemaal leuk en gezellig, maar heeft dit ook effect? De Stichting Lezen heeft het effect van het project De Schoolschrijver laten onderzoeken, en hieruit is gebleken dat de aanwezigheid van een schoolschrijver leidt tot de volgende resultaten:
- leerlingen zoeken actiever naar boeken
- leerlingen bezoeken vaker zelfstandig de bibliotheek
- de leesbeleving is toegenomen: leerlingen laten zich meer meevoeren door een boek en leven zich meer in een verhaal in
- de tijd die leerkrachten besteden aan vrij lezen in de klas nam toe met bijna 40 procent
- de leerkrachten hebben m.b.t. lezen en creatief schrijven nieuwe ideeën opgedaan door de Schoolschrijver
- de leerkrachten zien diverse opbrengsten bij leerlingen, m.b.t. leesplezier, leesvaardigheid en leescompetentie
- de Schoolschrijver heeft positieve invloed op het leesklimaat op school
- bijna alle leerkrachten die hebben meegedaan aan het traject, raden De Schoolschrijver aan collega-scholen aan
Ik zou zeggen: dat is pas eer van je werk! Wie meer wil weten van De Schoolschrijver, kan hier kijken: www.deschoolschrijver.nl.
Dit blog verscheen eerder op www.oba.nl
No comments yet.